Debatindlæg afBibi Henriksen Saugman

Projektchef

Som mor og skatteyder er jeg i udgangspunktet bedøvende ligeglad med, hvad der er forankret hvor i henholdsvis kommune og region. Reformer området for alvor og riv murene ned mellem de mange områder, man skal have fat i, når man har et barn, der har brug for hjælp.

Jeg har ufrivilligt fået nyt job. Jeg er min søns behandler, plejer og administrativt koordinerende blæksprutte

Lyt til artiklen

Psykiatrien står over for et tiltrængt løft. Med mit korte bekendtskab til foretagendet har jeg det som barnet i ’Kejserens nye klæder’. Fortællingen om et løft er embeds-lingo skabt uden stillingtagen til det grundlæggende problem, der gennemsiver alle tiltag i borgerens møde med systemet. Det kommende løft bør derfor starte med, at systemet vendes på hovedet og rystes gevaldigt. Kasser, bokse, siloer og søjler vil falde ud på græsset sammen med et hav af regulativer, e-boksbeskeder og velmenende medarbejdere. Momentum er nu, og man bør nøje overveje, hvad der løftes op fra græsset igen.

Psykiatrien og vejen til udredning er i dag et kafkask hus, hvori man med ganske stor sikkerhed farer vild undervejs og føler sig aldeles fortabt. Set fra min stol er systemet således alt andet end smidigt, fleksibelt og agilt. Hørte processen med udredning i det offentlige under en privat virksomheds kerneydelser, var der næppe kunder i biksen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Hvad skal politikerne gøre for at forbedre folkeskolen? Deltag i samtalen her

Politiken har samlet et panel af kompetente skolefolk, der kommer med deres bud på, hvordan folkeskolen kan forbedres.

Men hvad mener du?

Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her