Debatindlæg afClaus Hedegaard Sørensen

øresundspendler

Min arbejdsgiver og jeg bøvler løbende med skattemyndighederne, fordi jeg bor i Danmark, men arbejder i Sverige. Var jeg privatansat, ville problemerne ikke eksistere.

Øresundspendler i skatteklemme: »Jeg synes, at det er et uanstændigt argument«

Lyt til artiklen

Skatteregler for offentligt og privat ansatte, som pendler over Øresund, er vidt forskellige. Offentligt ansatte, der pendler over Øresund og indimellem arbejder hjemme, har således et besværligt liv. Det har jeg erfaret på egen krop, da jeg i næsten seks år har arbejdet i Lund i Sverige og haft bopæl i Roskilde i Danmark.

Jeg er i Sverige ansat på en offentlig forskningsinstitution, og som hovedregel arbejder jeg tre dage om ugen i Sverige og to dage om ugen i Danmark. Skattereglerne betyder imidlertid, at på de arbejdsdage, hvor jeg fysisk befinder mig i Danmark, beskattes jeg her, mens de arbejdsdage, hvor jeg fysisk befinder mig i Sverige, beskattes jeg der.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her