Debatindlæg afSigurd Agersnap

Formand for dagtilbudsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune

Der har i flere år været et vedholdende politisk pres for at skubbe mere læring ind i børnehaven, men det er helt misforstået.

Digitaliseringen af børnehave og vuggestue har taget overhånd

Lyt til artiklen

I landets vuggestuer og børnehaver har iPads vundet indpas. Mange steder har de fået en lige så fast plads på legehylden som klodserne eller kuglebanen. Det har overrasket mig. Jeg vidste godt, at rigtig mange børn brugte iPads derhjemme. Jeg vidste også godt, at man flere steder havde dem i børnehaverne. Men efter at jeg har besøgt en lang række vuggestuer og børnehaver, har det overrasket mig, hvor stor en del af hverdagen iPads er blevet. Den udvikling mangler vi en diskussion af. Ikke mindst når Politiken i denne tid sætter et tiltrængt fokus på den omfattende digitalisering i Danmark.

Som udgangspunkt mener jeg ikke, at iPads hører til i vuggestuen eller børnehaven. I børnehaverne er man sammen med andre børn af en årsag. Man skal lære at spejle sig i sine jævnaldrende, at lege sammen, at afkode andres følelser og at begå sig i større fællesskaber. I børnehaven og vuggestuen skal man lære nogle af de i resten af livet helt afgørende sociale kompetencer. Det lærer man sjældent gennem en iPad. Det lærer man på legepladsen. Måske med en skovl i hånden, i fuld fart på en løbecykel eller i kampen om den bedste gynge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her