Debatindlæg afMichael Ask

International Relations Senior Manager, tidligere direktør i Anti Doping Danmark

Nej, Bjarne Riis, du er ikke medlem af klubben for rigtige Tour de France-vindere

Lyt til artiklen

Jeg må indrømme, at det gibbede i mig, da Bjarne Riis kort efter Jonas Vingegaards flotte sejr i dette års Tour de France dukkede op på skærmen med ordene: »Velkommen i klubben«. Hvad for en klub? Vel ikke i ’Snydernes Klub’, tænkte jeg kortvarigt, men det gik selvfølgelig hurtigt op for mig, at han mente ’Vinderne af Tour de France’-klubben.

At Riis minder os alle om sin ’sejr’ igen, er måske et meget godt svar på, hvorfor Riis i modsætning til så mange andre dopingsyndere fra de ’glade 90’ere og 00’ere’ ikke rigtig er blevet taget til nåde. Da Riis endelig indrømmede doping i 2007, var det 11 år efter hans sejr i Tour de France. Dengang var forældelsesfristen 8 år for dopingsager (i dag 10 år), og derfor står Riis’ sejr stadig den dag i dag, da det ikke juridisk er muligt at fratage ham sejren.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her