Jeg må indrømme, at det gibbede i mig, da Bjarne Riis kort efter Jonas Vingegaards flotte sejr i dette års Tour de France dukkede op på skærmen med ordene: »Velkommen i klubben«. Hvad for en klub? Vel ikke i ’Snydernes Klub’, tænkte jeg kortvarigt, men det gik selvfølgelig hurtigt op for mig, at han mente ’Vinderne af Tour de France’-klubben.
At Riis minder os alle om sin ’sejr’ igen, er måske et meget godt svar på, hvorfor Riis i modsætning til så mange andre dopingsyndere fra de ’glade 90’ere og 00’ere’ ikke rigtig er blevet taget til nåde. Da Riis endelig indrømmede doping i 2007, var det 11 år efter hans sejr i Tour de France. Dengang var forældelsesfristen 8 år for dopingsager (i dag 10 år), og derfor står Riis’ sejr stadig den dag i dag, da det ikke juridisk er muligt at fratage ham sejren.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.