Fødselsdagstilbud: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.

Debatindlæg afMichael Ask

International Relations Senior Manager, tidligere direktør i Anti Doping Danmark

Nej, Bjarne Riis, du er ikke medlem af klubben for rigtige Tour de France-vindere

Jeg må indrømme, at det gibbede i mig, da Bjarne Riis kort efter Jonas Vingegaards flotte sejr i dette års Tour de France dukkede op på skærmen med ordene: »Velkommen i klubben«. Hvad for en klub? Vel ikke i ’Snydernes Klub’, tænkte jeg kortvarigt, men det gik selvfølgelig hurtigt op for mig, at han mente ’Vinderne af Tour de France’-klubben.

At Riis minder os alle om sin ’sejr’ igen, er måske et meget godt svar på, hvorfor Riis i modsætning til så mange andre dopingsyndere fra de ’glade 90’ere og 00’ere’ ikke rigtig er blevet taget til nåde. Da Riis endelig indrømmede doping i 2007, var det 11 år efter hans sejr i Tour de France. Dengang var forældelsesfristen 8 år for dopingsager (i dag 10 år), og derfor står Riis’ sejr stadig den dag i dag, da det ikke juridisk er muligt at fratage ham sejren.

142 kr. for resten af året

Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 48095752
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her