Debatindlæg afAnne Katrine Harders

Censor, ph.d. og programleder

Mange studerende forstår ikke, hvad det vil sige at tage en akademisk uddannelse. Derfor har jeg samlet denne helt uvidenskabelige liste af råd til at undgå, at måneder og års hårdt slid kollapser, når det egentlig skulle kulminere.

Eksamensguide: Censorens syv gode råd til nye universitetsstuderende

Lyt til artiklen

Som censor på nogle af landets højere læreanstalter har jeg efterhånden overværet en del eksamener. Det kan være en meget opløftende begivenhed at tage del i. Men det hænder desværre også, at man ender som vidne til intellektuelle trafikulykker i langsom gengivelse.

Skulle man nære mistanke om, at for mange studerende bliver optaget på universitetet, bekræfter jeg det gerne. Der er selvfølgelig tale om et misforstået hensyn at lade, som om universitetet er det rette for enhver, der skulle have lyst til det. Det ender i bedste fald blot som et spild af ressourcer for samfundet og ikke mindst for den studerende selv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her