Debatindlæg afGry Jexen

Forfatter og historiker

Golden Days Festival har sat 50 piedestaler op til ære for markante danske kvindeskikkelser, men gør derved utilsigtet kvinderne en gigantisk bjørnetjeneste.

Gry Jexen: Intentionen med de kvindelige statuer var god, men jeg er nødt til at påpege et væsentligt problem

Lyt til artiklen

Vi mangler repræsentation af kvinder fra historien i det offentlige rum. Det er et faktum! Heldigvis er der flere, der forsøger at ændre dette. Heriblandt den kulturhistoriske festival Golden Days, der i forbindelse med årets festival under overskriften ’Queens’ har opstillet 50 piedestaler til ære for 50 betydningsfulde kvinder fra danmarkshistorien. Det sker på Kongens Nytorv, som de i denne anledning har omdøbt til Dronningens Nytorv. Et initiativ og et tema, som jeg selvsagt er utrolig begejstret for og også støtter op om. Dog må jeg påpege et væsentligt problem, som i min optik har været en problematisk tendens de seneste år.

Golden Days’ idé om de 50 monumenter er i sig selv virkelig god og vigtig. Problemet ligger i måden, man har valgt at gøre det på. Nemlig ved at opsætte 50 hvide kasser uden anden information end kvindens navn. For hvad skal beskueren udlede af det? De kan ikke udlede noget som helst. Altså medmindre de i forvejen er blevet præsenteret for kvindens betydning i danmarkshistorien. Og det er jo netop her, vi har problemet, for det er de formentlig i de færreste tilfælde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her