Debatindlæg afMette Klint

social- og sundhedsassistent og forfatter

Ældreminister Astrid Krag (S) tror, at man kan lokke flere til sosu-faget ved at ændre fagets titel. Men hvorfor ikke bare synliggøre den forskel, sosu-assistenter gør, og fortælle, hvor fagligt udfordrende jobbet er?

Sosu irettesætter Astrid Krag: Jeg er ikke bare en varm hånd

Lyt til artiklen

Jeg vil ha’ et arbejde, der giver mening, og som udfordrer mig fagligt. Jeg vil gøre en forskel. Det er vel manges forventning og ikke urimelige krav til det, de beskæftiger sig med. Men der er ikke mange, som drømmer om at blive sosu-assistent. Det er, som om at være sosu ikke klinger så ambitiøst som at være sygeplejerske, fysioterapeut eller psykolog. For det vi laver, er vel mest at skifte ble og tørre folk bagi?

Men mit fag kan opfylde alle tre forventninger. Jeg gør en forskel. Hver. Eneste. Dag. De mennesker, jeg besøger, ville ikke komme ud af sengen uden mig. De ville heller ikke komme i seng. Nogle af dem ser ikke andre mennesker end mig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her