Den excentriske rigmand Elon Musk har overtaget Twitter. Vi burde måske alle juble over, at en ytringsfrihedsaktivist nu vogter over en af ytringsfrihedens helligste haller, men det ser der allerede ud til ikke at være grund til.
Lad mig lige slå fast. Selvfølgelig har en privat virksomhedsejer ret til at gøre med sin virksomhed, som det passer ham, men med frihed følger også ansvar. Særligt hvis det, man har anskaffet sig, er et af verdens største sociale medier. Så har man et ansvar for i det mindste at forsøge at få den demokratiske samtale til at glide. Jeg var selv en af dem, der var villig til at lade tvivlen komme milliardæren til gode, men jeg kan som fast bruger af Twitter afkode, at det ser ud til at blive lidt af et – ja, lad mig bare sige det, som det er – shitshow. Hvis ikke det faktisk allerede er det.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.