Debatindlæg afOliver Starpov

Balletdanser

Det handler ikke om, hvorvidt det er rigtigt eller forkert, at ’Othello’ blev aflyst, eller om Neumeier sættes på pause. Det handler om, at vi er et kompagni af dansere, der først og fremmest skaber kunsten med og igennem vores kroppe.

Balletdanser: Vi er andet og mere end kroppe på en scene

Lyt til artiklen

Skal vi mennesker gå på kompromis med vores personlige integritet for at kunne udøve vores kunst? Det er et af de spørgsmål, jeg sidder tilbage med efter at have fulgt debatten om Den Kongelige Ballet i medierne de seneste måneder.

De seneste seks-syv måneder er debatten om Den Kongelige Ballets dansere blevet kommenteret vildt og voldsomt, både i medierne og i kommentarspor på diverse sociale medier. Vi dansere har i første omgang valgt ikke at kommentere støjen, fordi vi har tiltro til, at vores ledelse og arbejdsplads har truffet den rigtige beslutning, i forhold til hvordan sådan en situation bør løses. Men en ting, der kan få mig til at springe op af stolen og give mig lyst til at kommentere, er, når jeg og mine kolleger bliver uretfærdigt behandlet – og ikke kan forsvare os.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her