Debatindlæg afBent Hansen

pensioneret højskolelærer

Såfremt Gutenberg, Marconi og Graham Bell havde vidst, hvad deres opfindelser ville føre med sig, er jeg ikke sikker på, at de havde færdiggjort dem

Pensioneret højskolelærer: Informationsmylder eller fred i sindet?

Lyt til artiklen

I den seneste tid har jeg været optaget af det væld af informationer, der tilflyder mig og enhver anden, der vælger at lukke det ind, samt hvad det gør ved os. Det er ikke så meget indholdet i hele strømmen, der optager mig, men strømmen selv og mængden af informationer, der rammer mig dagligt.

Når jeg ser lidt nærmere på de medier, der benyttes af strømmen, er det en interessant tanke, at den nærmest ikke fandtes før sidst i 1800-tallet. Den første avis kom godt nok herhjemme i 1634, og den var på tysk, men et større antal aviser viste sig først senere. Både avis, radio og telefon begyndte først at blive kendt omkring 1870’erne, og tv havde sin spæde begyndelse i 1926, og det tog ret mange år, før det blev almindelig kendt i Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her