Jeg vil hverken argumentere imod forkortelsen af kandidatuddannelserne på grund af øget mistrivsel, mindre læring eller dårligere erfaringer fra udlandet. Derimod tager jeg afstand til etårige kandidater af årsager, der udspringer af mine egne, egoistiske ambitioner om løn som færdiguddannet akademiker. Jeg frygter, at regeringsgrundlaget bliver kuppet over alle kup, hvor kandidatforkortelserne er et led i en ’genial’ plan om at sænke lønnen hos os kolde hænder i det offentlige.
Det står efterhånden nok klart for de fleste, at der vil ske en større omstrukturering af lønforholdene i den offentlige sektor. I regeringsgrundlaget lægger regeringen op til at invitere arbejdsmarkedets parter til trepartsforhandlinger om udmøntning af en ekstraordinær ramme på 1 mia. kr. i 2024 stigende til 3 mia. kr. i 2030 til løn- og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd. Regeringen ønsker at finansiere øgede lønninger til de varme hænder med besparelser på kommuner og regioners udgifter til administration.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.