Debatindlæg afEmma Rose Fogh Ginnerup

Politisk rådgiver

Men min generation er samtidig ofre for et kollektivt magtmisbrug. Et misbrug, der har degraderet vores skæbner til på mange måder at være afhængige af dopaminudløsende kicks, udløst af et ’refresh’ af vores Facebook eller instagram-feed.

Politisk rådgiver: Hvorfor er generation 'woke' ikke imod techgiganterne?

Lyt til artiklen

Med sitrende hænder, og ude af min kontrol, griber jeg ud efter min mobil. Refresher mit feed og mærker rusen fra dopaminudløsningen, der strømmer igennem min krop, imens nye notifikationer og farvestrålende stories og billeder pryder min skærm. Alt sammen til trods for, at jeg sidst kiggede for blot et øjeblik siden. ’Den unge generation er vores fremtid’, lyder budskabet i en nyhedsartikel, jeg klikker på. Politikere, meningsdannere og andre vigtige stemmer i samfundsdebatten fremhæver ofte unge som svaret på tidens problemer.

Men min generation er samtidig ofre for et kollektivt magtmisbrug. Et misbrug, der har degraderet vores skæbner til på mange måder at være afhængige af dopaminudløsende kicks, udløst af et ’refresh’ af vores Facebook eller instagram-feed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her