Debatindlæg afNiels Sørensen

Professor

Selv om der stadig er guldkjoler og konfetti, ligner selve grandprix-aftenen mere og mere en fuser.

Professor: Dansk Melodi Grand Prix var ’Halløj på badehotellet’

Lyt til artiklen

Jeg er overbevist tilhænger af public service, og som jeg ser det, spiller DR en afgørende rolle i vores historiske, kulturelle og politiske offentlighed. Det er derfor ikke let for mig at skrive det, men der er ingen vej udenom: DR har mistet sin legitimitet som arrangør af Dansk Melodi Grand Prix. Her er fire gode grunde:

1. De seneste ti år er Dansk Melodi Grand Prix blevet stadig mere musikalsk irrelevant. Grandprix-genren har alle dage været omdiskuteret, men har dog fungeret inden for sit eget økosystem. I det forløbne årti har det musikalske udvalg, DR har givet seerne at vælge imellem, imidlertid systematisk ramt ved siden af målskiven. Igen og igen er Danmark blevet valgt fra i semifinalerne til Eurovision, så selv inden for sit eget lukkede kredsløb har Dansk Melodi Grand Prix ikke fungeret. Men har showet så bidraget til den danske musikscene? Nej, vel?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her