Debatindlæg afLars Aagaard (M)

Klima-, energi- og forsyningsminister

Politikens chefredaktør Christian Jensen har fundet det morsomt, at jeg har udtalt mig lidt for passioneret omkring klimaet. Selvfølgelig redder vi ikke klimaet med følelser. Det siger sig selv.

Klimaminister: Danmark både kan og skal nå sit klimamål

Lyt til artiklen

For nylig gjorde Politikens chefredaktør Christian Jensen sig morsom over, at jeg har udtalt mig lidt for passioneret omkring klimaet. Selvfølgelig redder vi ikke klimaet med følelser. Det siger sig selv. Det gør vi med politisk handling, og det er regeringen garant for.

Christian Jensen skriver også, at regeringens klimaplaner ikke er det papir værd, de er skrevet på. Det er en hård dom. Også for hård, når jeg læser, hvad Klimarådet reelt skriver i sin statusrapport. Rådet vurderer, at regeringen endnu ikke har anskueliggjort, at vi kan nå vores klimamål, fordi vejen er behæftet med betydelige risici. Det gælder særligt forslaget om at indføre klimaafgift i landbruget. Men jeg er generelt optimistisk og realistisk i forhold til de tiltag og teknologier, vi sætter i spil, og jeg tillader mig fortsat at være glad for, at Klimarådet roser, at regeringen rent faktisk har vist vejen til 70-procent målet. Følgende citat er indflyvningen til rådets rapport:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her