Debatindlæg afAnne Mette Schubar

Efterskoleforstander

På efterskolerne lærer de unge at være sammen i et mangfoldigt fællesskab. At afskaffe det til fordel for et ’ungdomsår’ til de privilegerede løser ingenting.

Forstander: Ungdommen er i klemme i velfærdssamfundet. Det kan jeg også se på min efterskole

Lyt til artiklen

Reformkommissionen er nu kommet med deres bud på ’den attraktive vej i uddannelsessystemet’. At der skal gøres noget, er jeg enig i. Alt for mange børn og unge kommer i dag i klemme i det danske velfærdssamfund. Det viser tydelige tal og observationer i bl.a. Center for Ungdomsforsknings og VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærds seneste rapporter. Det viser sig også på den efterskole, hvor jeg er forstander. Noget er hændt med ungdommen. Og det er ikke godt.

De unge, vi møder på efterskolen i dag, er sårbare over for samfundets høje tempo og præstationskultur og er samtidig pressede af det liv, de lever på sociale medier, hvor alt skal være perfekt døgnet rundt. De skal konstant kunne omstille sig og have flere forskellige kasketter på, der viser deres identitet i de mange forskellige arenaer, de befinder sig i.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her