Debatindlæg afRikke Sand

Sales executive og tidligere kræftpatient

Retorikken hos Kræftens Bekæmpelse gjorde mig overbevist om, at jeg ville dø af min brystkræft, selv om overlevelsesprocenten faktisk er god.

Tidligere kræftpatient: Jeg var helt vanvittigt bange, men det skyldes skræmmekampagner fra blandt andet Kræftens Bekæmpelse

Lyt til artiklen

Når man, som jeg, har stået foran en læge, som har udtalt ordene »du har brystkræft«, så træder man i selvsamme øjeblik ind i en helt anden verden. »Øhh hvad!?«. Det må være en fejl, for jeg er ikke sådan en, der får kræft. Jeg har levet overdrevet sundt, er vokset op på helsehøjskoler og har spist kogt løg til morgenmad, juicet hver dag i 26 år, løbet adskillige maratoner, spist vegetarisk og stort set aldrig drukket alkohol.

Ikke desto mindre fik jeg kræft, og ifølge statistikkerne er det da også en tredjedel af os, der på et eller andet tidspunkt i vores liv vil få cancer. Det er voldsomt, men det er så uendeligt langt fra alle, der dør af det. For eksempel er det langt størstedelen af dem, der som jeg rammes af brystkræft, som overlever, hvis bare man opdager det i nogenlunde tid.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her