Debatindlæg afEllen Nybo

Journalist og tv-vært

En række samtaler med mennesker, jeg ikke kendte på forhånd, bekræfter mig i, at ensomhed kommer i alle størrelser og nuancer. Og af og til skal der måske ikke så meget til for at reducere den.

Tv-vært: Det har jeg lært om ensomhed

Lyt til artiklen

Jeg blev glad, da jeg for nylig så forsiden af Politiken og kunne konstatere, at man nu vil investere i at nedbringe ensomhed i Danmark. Glad, fordi det forhåbentlig også åbner op for en snak om, hvad ensomhed egentlig er. For det dækker over meget mere end manglende venner eller familie. Det har jeg selv konstateret efter mange samtaler med mennesker, jeg har fået kontakt med via min Instagramprofil. Her har jeg over flere omgange lavet et opslag med overskriften »Savner du en at tale med?«.

Opfordringen i opslaget var: hvis du føler dig ensom, så har jeg tid, lyst og overskud til en samtale med dig over telefonen. Præmissen for samtalen var: Jeg lytter og spørger til dig, men jeg er ikke psykolog eller terapeut. Til gengæld håber jeg, at det letter og måske også flytter dig en smule at blive lyttet til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her