Debatindlæg afMari Hauge Grønkjær

Psykolog

Folkeskolelærere skal have mere tid til relationsdannelse i mødet med eleverne, fordi tryghed skaber mere trivsel og større faglighed.

Psykolog: En lærer kan redde en elevs trivsel, hvis vi giver hende plads

Lyt til artiklen

Unges mistrivsel har i lang tid været en af de hedeste debatter i danske medier, og vi taler om for meget skærm, karakterpres og for mange valgmuligheder for de unge. Vi mangler dog et helt centralt fokus.

I mit terapilokale som privatpraktiserende psykolog har jeg et gennemgående spørgsmål til mine klienter: »Hvem gik du til som barn, når noget var svært?«. En hel del nævner ikke deres forældre. Overraskende mange svarer en fodboldtræner, en pædagog eller en bestemt lærer. Børn med en såkaldt ’tryg tilknytning’ til en voksen er på mange områder bedre rustet til at håndtere udfordringer senere i livet. Har de ikke en tryg tilknytning til deres forældre, er en tryg relation til en anden voksen afgørende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her