3 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afRasmus Kjeldahl og Ida Fabricius Bruun

hhv. direktør i Børns Vilkår og direktør i Alkohol & Samfund

Med den nuværende aldersgrænse på 16 år for salg af alkohol skaber vi en samfundsmæssig forventning og forventning hos den enkelte unge om, at alkohol er en nødvendig del af fællesskaberne.

Direktører i Børns Vilkår og Alkohol & Samfund: De unge har deres drukkultur fra os voksne. Derfor er vi nødt til at træde ind og tage ansvar

Lyt til artiklen

»Når jeg bliver inviteret til fester, finder jeg bare på nogle undskyldninger for at lade være med at tage med, fordi jeg ved ikke, hvordan de vil reagere, hvis de finder ud af jeg ikke drikker«.

Sådan lyder det fra en pige, der lige er startet i 10. klasse, i et brev til BørneTelefonen.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her