Debatindlæg afAida Bikic

psykolog, ph.d., lektor

TikTok-algoritmer og -indhold påvirker både dit barns hjerne og psyke. Gør som den kinesiske stat.

Forsker: Sådan påvirker TikTok dit barns hjerne og psyke

Lyt til artiklen

Hvis jeg bruger TikTok, er min intention normalt at se det i fem minutter. Jeg forsøger at se to videoer, men det får mig til at se og fortsætte med at se hele natten. Jeg vil gerne bruge fem minutter, men videoerne er så interessante, at jeg ender med at se mindst seks timer«, fortæller en teenager i Amnesty International rapport.

I begyndelsen fokuserede TikTok primært på dansevideoer, og den primære bekymring omkring appen var overvågning fra den kinesiske regering. Efterfølgende er det dog blevet klart, at der er andre bekymringer at tage højde for. Den konstante strøm af korte, personligt tilpassede videoer betyder, at børn og unge kan ende med at bruge mange timer om dagen foran skærmen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her