Debatindlæg afChamila Sten Bjerregaard

adopteret fra Sri Lanka, rådgivningschef

Mange adoptionsmodstandere ser adoption som et udtryk for såkaldt ‘white saviour syndrome’, hvor privilegerede hvide ser sig selv som redningsmænd for fattige brune. Men hvis vi forbyder international adoption, ender vi bare i en ny form for ‘white saviour syndrome’.

Adopteret fra Sri Lanka: Hvem er det lige, der har ‘white saviour syndrome’ i adoptionsdebatten?

Lyt til artiklen

Jeg er adopteret fra Sri Lanka. Intet liv er perfekt, men min opvækst i provinsbyen Middelfart var i grove træk god og ukompliceret. Jeg har også været lykkeligt skånet for racisme og diskrimination. Kort fortalt har min adoption været god.

I min familie havde vi et naturligt forhold til, at jeg er adopteret. Mine forældre elskede Sri Lanka, og jeg har været på adskillige ferier dertil og lært landet, kulturen, duftene og mine tidligere landsmænd at kende. I mit voksne liv har jeg besøgt Sri Lanka sammen med min mand og mine venner ad flere omgange. Jeg har venner og biologisk familie i Sri Lanka og betragter landet som mit andet hjem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her