Debatindlæg afSune Haugbølle

professor i globale studier, Roskilde Universitet

Vores tavse politikere, selvsikre meningsdannere, kuede forskere og ligeglade forfattere burde stille sig foran spejlet og forsøge at svare på de palæstinensiske spørgsmål.

Professor: »Borgerlige journalister, der har heppet på denne krig, kommer til at have et forklaringsproblem«

Lyt til artiklen

Krigen i Gaza rejser mange politiske og etiske spørgsmål. Særligt de politiske optager vestlige medier og regeringer. Kan blodsudgydelserne føre til, at der endelig kommer en international løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt? Hvem skal regere Gazastriben, når krigen er slut? Kan omverdenen undgå, at krigen spreder sig yderligere? Hvem skal tage sig af genopbygningen af Gaza og flygtningenes sikkerhed?

De politiske spørgsmål er naturligvis vigtige. Jeg har selv brugt en del tid i medierne på at besvare dem. Men jeg synes, at de etiske spørgsmål nu er langt mere presserende. Jeg ved, at mange har det ligesom mig. De etiske spørgsmål, som krigen har rejst, og hvor pilen efterhånden peger på os, er overvældende og præsente, hvis man følger med i den menneskelige dimension.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her