Debatindlæg afMagnus Georg Jensen

Bestyrelsesmedlem, Saga

Unge mennesker med drømme om boligkøb ser muligheden flytte sig længere og længere ud i fremtiden. Men det er en god samfundsinvestering at hjælpe unge ind på boligmarkedet.

Ung lejer: Jeg har en ide, som vil kunne skaffe flere unge nøglen til deres egen bolig

Lyt til artiklen

Jeg var i ’Go’ aften Live’ i sidste uge for at snakke om unges faldende mulighed for at komme ind på ejerboligmarkedet. Der blev jeg mødt af kommentarer om, at vi unge skal feste mindre og blive bedre til at sparre op.

Situationen er dog således, at jo længere du venter med at købe, jo sværere bliver det at komme ind på boligmarkedet. Det skyldes, at priserne stiger hurtigere end reallønnen, og dermed indskrænkes éns købekraft år for år. De unges forbrugsvaner en dårlig undskyldning, når der råbes op om bedre adgang til boligmarkedet, for ifølge Finans Danmarks seneste rapport om unge og økonomi er unges forbrug faktisk meget faldende. Så selv om de unge lytter til de kloge ældre, som beder dem om at arbejde hårdere, spare mere op og bruge mindre, løber de efter en målstreg, som forsvinder længere og længere væk.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her