Debatindlæg afSophia R. Øzel-Jensen

Studerende

Transkønnet: Jeg er en kvinde, bare fordi jeg er en kvinde. Det behøver ikke være så dybt det hele

Lyt til artiklen

Der findes en stor mængde både fordomme og forventninger til transpersoner i Danmark. Hvad der er fordom, og hvad der er forventning, kan jeg have svært ved at afgøre. Som en person, der nu har været ude som transkønnet i tre år, er der en kommentar, jeg har observeret som både fordom og faktum. Den er, at ’transkønnede ikke tænker på andet end køn’.

Jeg må indrømme, at jeg er enig. Transkønnede bruger rigtig meget af vores tid, specielt de første par år af vores kønsskifte, på at tænke på køn. Det er helt korrekt. Jeg vil mene, at dette ikke er en konsekvens af at være transkønnet, men en konsekvens af den måde, man bliver behandlet på som transkønnet. Hvis man ikke tænker på det hele tiden, kan man ikke få lov til at leve sit liv som en transperson.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her