Den 7. oktober 2023 angreb Hamas Israel, hvor ca. 1.200 israelere blev dræbt, og yderligere 250 blev bortført ind i Gaza som gidsler. Den 8. oktober fejrede jeg min 19-års fødselsdag i selskab med min dansk-israelske far.
Vi har været i Israel et utal af gange på familiebesøg såvel som på solferie. Terrorangrebet var svært ikke at nævne, da vi spiste brunch, men alligevel insisterede min far på, at jeg skulle være i centrum den dag, selvom hans nære familie potentielt var i livsfare. I de efterfølgende uger oplevede jeg på mit gymnasium støttende opmærksomhed, da mange af mine klassekammerater kender mit ophav. Men en israelsk respons var uundgåelig. Israels premierminister, Benjamin Netanyahu gjorde det klart fra starten, at landets militær, IDF, skulle sørge for, at de tilfangetagne gidsler returnerede til Israel, og at Hamas skulle ryddes fra jordens overflade.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.