Debatindlæg afJakob Skovgaard

Ph.d., seniorkonsulent og medstifter af netværket Bæredygtig Fagforening

På arbejdspladsen forventer man, at lønarbejderen ser stort på klimaanbefalinger fra dygtige videnskabsfolk. Det kan og skal vi gøre bedre.

Frustreret læser: Jeg modarbejder aktivt klimaet på mit arbejde

Lyt til artiklen

Når jeg hver morgen cykler gennem de travle gader på vej til arbejde, er det desværre med bevidstheden om, at jeg på mit arbejde aktivt kommer til at modarbejde klimadagsordenen. Jeg kommer nemlig til at modarbejde dygtige naturvidenskabsfolks anbefalinger. Anbefalinger, som har til formål at sikre en bæredygtig verden og – fingers crossed – afværge de værste menneskeskabte katastrofer.

»Jamen, så sig dog op«, tænker du måske. For hvorfor overhovedet arbejde sådan et sted? Her er problemet: Det handler ikke rigtigt om, hvor jeg arbejder, eller for den sags skyld hvad jeg arbejder med. Jeg arbejder i en helt almindelig virksomhed, ligesom de fleste andre. Og det er der i og for sig ikke noget galt med. Ikke andet end at alle funktioner i en virksomhed i sidste ende har det simple formål at bidrage til at sikre og maksimere økonomisk profit. Og med økonomisk profit og vækst følger typisk merforbrug og øget belastning af de planetære grænser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her