Når jeg hver morgen cykler gennem de travle gader på vej til arbejde, er det desværre med bevidstheden om, at jeg på mit arbejde aktivt kommer til at modarbejde klimadagsordenen. Jeg kommer nemlig til at modarbejde dygtige naturvidenskabsfolks anbefalinger. Anbefalinger, som har til formål at sikre en bæredygtig verden og – fingers crossed – afværge de værste menneskeskabte katastrofer.
»Jamen, så sig dog op«, tænker du måske. For hvorfor overhovedet arbejde sådan et sted? Her er problemet: Det handler ikke rigtigt om, hvor jeg arbejder, eller for den sags skyld hvad jeg arbejder med. Jeg arbejder i en helt almindelig virksomhed, ligesom de fleste andre. Og det er der i og for sig ikke noget galt med. Ikke andet end at alle funktioner i en virksomhed i sidste ende har det simple formål at bidrage til at sikre og maksimere økonomisk profit. Og med økonomisk profit og vækst følger typisk merforbrug og øget belastning af de planetære grænser.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.