Debatindlæg afMalthe Petersen

Sosu-assistent-elev

Hverdagen som sosu-assistent-elev er et maraton af opgaver, der aldrig er tid til. Det er ikke noget under, at mange falder fra på uddannelsen.

Sosu-assistent-elev: »Hold nu kæft! I himlens navn, hvor er han grim!«, råber en af beboerne på plejehjemmet. Jeg står midt i en eskalerende konflikt

Lyt til artiklen

Jeg er sosu-assistent-elev. En af dem med de varme hænder, som politikerne elsker at rose og ønsker, der vil komme flere af. Men lad mig give et indblik i, hvordan hverdagen konkret ser ud for sådan en som mig:

Jeg kommer ind til borgeren. Jeg skal udføre morgenpleje, og borgeren skal vaskes forneden. Der er ikke noget vaskefad, og så må man jo improvisere og bruge en plastikpose. Da det er klaret, følger jeg borgeren ud til morgenmaden. Hun beder om at få et blødkogt æg, men det kan ikke lade sig gøre, for det bliver kun bestilt, hvis man beder om det på forhånd. Så jeg må skuffe den allerede sårbare borger, der lider af svær demens samt fysiske handikap.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her