Debatindlæg afMichael Booth

Britiskdansk journalist, bosiddende i Danmark

I danskere tror, I er verdensmestre i demokrati, og at de fleste andre lande er demokratiske bananrepublikker. Men tøv en kende: På mindst fire områder burde I lade jer inspirere af mit hjemland, Storbritannien, der går til valg 4. juli.

Britisk journalist: Jeg tror da pokker, at Danmarks valgdeltagelse er lav. Hvorfor lærer I ikke noget af briterne?

Lyt til artiklen

Siden Brexit-afstemningen i 2016 har danske medier bragt utallige nekrologer over mit hjemland, Storbritannien.

Den seneste blev skrevet af Mathias Sindberg, journalist ved et nyhedsbrev kaldet Dagbladet Information (nej, jeg kender det heller ikke). ’Hvem slog Storbritannien ihjel?’ hed artiklen, hvor han sammenlignede fattigdomsniveauet i Storbritannien i dag med det på Charles Dickens’ tid. Men på Dickens’ tid fandtes der fattiggårde – steder, hvor fattige mennesker kunne arbejde og til gengæld få tag over hovedet og noget at spise. Sådan nogle har vi ikke længere. Tingene er altså blevet betydelig værre, må man slutte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her