Illustration: Freja Juul Pedersen. Foto: Jens Dresling

Mens alt bliver dyrere og pænere i vores nykårede ’verdens bedste by’, så dør det gamle København dag for dag, mens hovedstaden forvandles til laber feriekulisse.

Øv, hvor bliver livet dog discount og ensformigt for alle os, der elsker København

Illustration: Freja Juul Pedersen. Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklen

Forleden sad jeg på min altan, drak te og læste avis og følte mig velsignet. Faktisk sad jeg der i timevis, og efter noget tid gik det op for mig, at alle omkring mig i gården talte andre sprog end dansk. Det er en sær oplevelse, når man bor i andelslejlighed på Østerbro, og det langsomt går op for en, at alle andre er turister.

Jeg gik ned i gården og talte med nogle af de mange børnefamilier, der legede med deres børn og drak to go-kaffe, og de viste sig ret entydigt at være Airbnb-gæster på ferie i København. De fortalte, at det var så pragtfuldt at overtage en anden families personlige lejlighed med legeplads i baggården og betalte gerne 2.500 kroner i døgnet for det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her