Vi vil hellere lime os fast til en motorvej i klimaets tjeneste end melde os ind i et parti for at ændre de katastrofer, der holder os vågne om natten. Og småbørnsfamilierne? De har ofte nok i dem selv og surdej, skriver Lawand Hiwa Namo. Kollage: Kira Bube. Originalfoto: Jens Dresling, Freepik, Texturelabs

Min generation nyder godt af et samfund, som boomerne holder i live. Hvis vi ikke selv snart træder til, risikerer vi at stå tilbage med regningen – og et svækket demokrati.

Min generation nyder godt af et samfund, som boomerne holder i live

Vi vil hellere lime os fast til en motorvej i klimaets tjeneste end melde os ind i et parti for at ændre de katastrofer, der holder os vågne om natten. Og småbørnsfamilierne? De har ofte nok i dem selv og surdej, skriver Lawand Hiwa Namo. Kollage: Kira Bube. Originalfoto: Jens Dresling, Freepik, Texturelabs
Lyt til artiklen

Én ting skræmmer mig særligt: Når de gamle dør, risikerer demokratiet, som vi kender det, at forandre sig radikalt. For det er her, det vil gå op for os andre – mine jævnaldrende – at vi i årevis har været demokratiske freeridere.

Det er en folkesport at pege fingre ad det smuldrende demokrati i USA. Se de dumme amerikanere. Og nøj, hvor vi elsker at tale om, hvor dyrt Brexit blev for briterne. Tåber! Vi fryder os. Men vi glemme ofte, at også vores eget demokrati er sårbart.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her