Klumme afDitte Giese

Journalist og kommentator

Danskerne dropper avisen, fordi den er ’for dyr’. Men de har råd til udlandsrejser, streamingtjenester og restaurantbesøg. Journalistikken er døende, og vi står snart tilbage med AI og influencere.

Du har råd til et avisabonnement. Det har du

Lyt til artiklen

Det kommer næppe som en overraskelse, men jeg elsker aviser. Især papiraviser, men også de digitale. Jeg abonnerer på to (borgerlige), arbejder for en (centrumvenstre) og bytter en (kristen) papiravis med underboen og er derfor ofte uenig med eller decideret fan af skribenterne. Luksus. Det er dog en svær tid at være aviselsker i, selvfølgelig især for os der arbejder med journalistik, men egentlig for os alle.

Avisens rolle som magtkritiker, inspirator og samtalepartner er unik. Men dansk journalistik er i krise som aldrig før. Vi er en døende branche. Når unge studerende før i tiden kontaktede mig for råd til en karriere i den skrevne journalistik, blev jeg stolt og glad og fortalte, at det er det fedeste job i verden at være journalist. I dag siger jeg kun en ting til dem: Run for the hills! Gør noget andet. Som tingene ser ud nu, er der desværre ingen fremtid for aviserne herhjemme, og da slet ikke for papiraviserne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her