Klumme afDitte Giese

Journalist og kommentator

Uddannelserne og arbejdsmarkedet er stadig meget kønsopdelt. Det er ærgerligt, når især dem, der vil noget med håndværk, bliver mobbet og kaldt lortelærlinge og dropper ud.

Tænk, hvis kvinder i praktik som sygeplejerske hver dag mødte op til beskeder om at være lorteelever eller blev tilbudt hash af deres overordnede

Lyt til artiklen

Jeg har netop tilbragt noget tid som indlagt på et hospital og kan rapportere til de raske, at de mange sygeplejersker og læger, der har hjulpet mig på benene igen, var utroligt dygtige og omsorgsfulde. Jeg har måske været i berøring med 50 af de sundhedsfaglærte, og det var ret slående, at det københavnske hospitalsvæsen er ved at være overtaget af kvinder. De få mænd, jeg mødte, var reddere, pårørende og portører.

Gør det noget? Jeg ved det ikke. Men når nu vi i så mange år har talt om det kønsopdelte danske uddannelsessystem og senere arbejdsmarked, så var det vildt at se skiftet med egne øjne. Der er altid nogen, der har en frisk bemærkning om skraldemænd og vvs’ere i debatter om kønsopdeling, og folk skal jo have lov at arbejde med det, de vil og brænder for.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her