Klumme afMille Mai Vang Ejrnæs

Hvor ekstremistiske bevægelser engang hvervede medlemmer ved at gå fra dør til dør, poster de i dag på sociale medier, hvor mennesker fra hele verden falder i fælden. Og jeg forstår godt, hvorfor de kan virke tiltalende.

Jeg forstår kultens tiltrækning

Lyt til artiklen

Jeg var nær druknet i valgmuligheder, da jeg for nylig skulle vælge kandidatuddannelse. Efter flere sidespor endte jeg med det letteste valg: den naturlige forlængelse af min bachelor. Færre muligheder havde sparet mig for meget tid og bekymring. Måske er det derfor, at religiøse og radikale fællesskaber trives så godt i dag? Ikke fordi de har ret, men fordi de tilbyder at overtage ansvaret for vores beslutninger.

I slutningen af 2024 konkluderede en omfattende undersøgelse fra det svenske Ungdomsbarometern, at Jesus ville blive en af de største trends på sociale medier i 2025 – og meget tyder på, at den forudsigelse gik i opfyldelse. En VoxMeter-undersøgelse foretaget for Ateistisk Selskab i 2025 viste, at der for første gang i årtier er flere religiøse blandt 18-34-årige end i deres forældres generation. Samtidig kunne en rapport af Center for Terroranalyse i 2025 konkludere, at der i stigende grad deles ekstremistisk religiøst indhold på platforme som TikTok og Instagram.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her