Klumme afAndreas Kønig

Redaktør for indholdsudvikling og nyhedsbreve

Efter at have været vidne til det livsvigtige arbejde, både jordemødre og læger gjorde ved min søns fødsel, ved jeg nu, at frifødsel er én stor, frygtelig, naturalistisk fejlslutning, skriver Andreas Kønig i denne Signatur.

Frifødsel lyder smukt, lige indtil din søn ligger i barselssengen og ikke trækker vejret

Lyt til artiklen

Jeg har svært ved at huske, hvad jeg præcist tænkte, da børnelægen fortalte mig, at min nyfødte søn ikke trak vejret. I dag føles det hele som en drøm eller en druktur. Minderne er der, men de er slørede, måske fordi jeg ikke havde sovet i 48 timer, måske fordi adrenalinen var ved at blæse blodet ud af min pulsåre. En lang fødsel var pludselig endt her på operationsstuen med akut kejsersnit efter komplikationer. Og nu trak han ikke vejret.

Jeg erindrer, at jeg med maniske bevægelser gned håndfladerne mod hinanden, mens lægen arbejdede på at få gang i hans små lunger. Det har siden slået mig, hvor vanvittige arbejdsbetingelser det må være sådan at udføre sit daglige job, mens man ved sin side har et menneske, en far, der bevæger sig længere og længere ind i panikken og ikke kan meget andet end at hulke: »Er han o.k.? Er han o.k.?«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her