Slutter i dag: Få digital adgang for 149 kr./md.

Klumme afMette Mølbak

Madredaktør

Det er ulykkeligt at Københavns Universitet ikke kan fastholde et universitetsmiljø i Indre By. Åndslivet presses langsomt ud, når penge er den eneste magtfaktor, skriver Mette Mølbak i denne Signatur.

Det er fattigt, at Indre By mister sit universitetsmiljø

Lyt til artiklen

For snart 30 år siden gik jeg ind ad døren i Rosenborggade til Institut for Statskundskab i København. Der var en stor ærefrygt ved at betræde den gamle, borglignende bygning, der indenfor var beklædt med høje, mørkebrune træpaneler og ornamenterede lofter. Det understregede den tyngde af viden, der var samlet her, og det var som at mærke ånden fra alle dem, der havde betrådt stedet gennem tiden. Et gammelt hus er ikke kun en byggestil. Det er også historie og sjæl, der strømmer ud af væggene.

Men allerede dengang var der pladsproblemer, og undervisningen var særligt det første år spredt ud på flere adresser i byen. Derfor lød planerne om at etablere et stort samfunds- og sundhedsvidenskabeligt campus i Kommunehospitalets gamle bygninger som en drøm dengang. Jeg var dog langt forbi studiet, da det blev realiseret, men jeg har tænkt på, hvilket fantastisk studiemiljø det må have været. I historiske bygninger midt i København. Som en miniudgave af det misundelsesværdige universitetsmiljø, der findes i Aarhus.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her