Klumme afBjørn Bredal, lederskribent

Retten til den søde søvnløshed

Lyt til artiklen

Natten er vor egen, si’r de fynske pi’r. Jeg si’r det samme. Når jeg vågner kl. 3 om natten og ikke kan sove, tænker jeg: Super – nu kan du gøre, lige hvad du vil. Du må dagdrømme midt om natten, du må læse, lytte til Den Korte Radioavis, hvad som helst. Natten er din egen.

Men jeg ved godt, at søvnløshed er et samfundsproblem. Politiken skrev forleden: »Det er nat. Tankerne kører rundt. Kroppen kan ikke finde ro, og øjenlågene bliver ved med at glide op. Danskerne er så plaget af søvnproblemer, at det årligt koster 4,4 millioner ekstra sygedage, 7.200 mistede leveår og mere end 20 milliarder kroner i tabt produktion på arbejdsmarkedet og behandling«. Det var ellers dyrt. Det fremgår af Sundhedsstyrelsens rapport 'Sygdomsbyrden i Danmark – risikofaktorer'. Faktisk den rene jammer: »Det er også hele 41 procent, der har været generet af søvnbesvær i løbet af de seneste 14 dage ifølge den seneste store befolkningsundersøgelse, 'Den nationale sundhedsprofil 2013'«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her