0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frankrig er begyndt at bære den maske, terroristerne har rakt frem

Et år er gået siden de store terrorangreb i Paris. Hverdagen skal generobres.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Terror. En kvinde med en indkøbspose i hænderne passerer spillestedet Bataclan i Paris, som var et af målene for sidste års terrorangreb i den franske hovedstad. Arkivfoto: AP Photo/Jerome Delay

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lille Melvil, halvandet år gammel, mistede sin mor for et år siden. Hun hed Hélène og var en af dem, der blev dræbt ved massakren på spillestedet Bataclan i Paris. Melvils far, Antoine Leiris – Hélènes mand – har skrevet en smuk lille bog med notater fra dagene umiddelbart efter, ’I får ikke mit had’. Bogen er netop udkommet på Gyldendal i Niels Lyngsøs fine oversættelse.

Ni dage efter attentatet tager Antoine Leiris et notat under overskriften ’Retten til at gå til grunde’. Om morgenen har han afleveret Melvil i vuggestuen til sædvanlig tid: »Han græd ikke. Jeg træder lidt til side, så han ikke kan se, at jeg betragter ham gennem en af ruderne i vuggestuens glasfacade. Det er som et stort akvarium, hvor man kan se fiskene svømme omkring. Nogle gange banker vi på glasset for at få deres opmærksomhed. Han leger allerede med sin musikbog«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce