0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Øl, tis, cykeltyverier ... og brok – frie forslag til en negativ danmarkskanon

Snart præsenterer kulturministeren sin nye danmarkskanon. Det kommer til at præsentere danmark som en teenager vil præsentere sit liv på Facebook: smukt, lykkeligt og dejligt – men det er ikke hele historien om vores kære fædreland.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmarkskanon. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danmark skal have sig en facebookprofil, siger kulturministeren – sådan cirka. Bertel Haarder er i færd med at præsentere Danmark på den måde, alle præsenterer sig på i de sociale mediers tidsalder: så smukke, så lykkelige, så dejlige. Det hedder en kanon, men minder om et solur: Tæl kun de lyse timer!

Danmark dejligst, kort sagt, ’and I’m all for it’, for nu at tale nudansk. Selv er jeg muligvis så dansk, at nogle vil synes, det er for meget. Jeg hejser flaget om søndagen, synger højskolesang hver morgen, elsker nordmænd og cykler så meget og i al slags vejr, at det mere end én gang er blevet psykologisk problematiseret.

Med andre ord er jeg vældig glad for at have permanent opholdstilladelse her, og jeg håber ikke, jeg får inddraget mit pas, hvis jeg foreslår et par justeringer. For hvis vi virkelig er så frisindede, uhøjtidelige og saligt cyklende, som ’kanon’- og Kulturministerium snart vil fremstille det, så bør vi vel supplere med et par skud i kanonen, der vender mod os selv?

Her kommer i hvert fald nogle forslag til en negativ danmarkskanon, og lad os bare starte med cykleriet:

Cykeltyverier: Jeg har hørt milde mennesker og pladderhumanister, som stemmer på Radikale Venstre, kræve dødsstraf for denne forseelse. Jeg er tæt på at være enig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce