Danmark skal have sig en facebookprofil, siger kulturministeren – sådan cirka. Bertel Haarder er i færd med at præsentere Danmark på den måde, alle præsenterer sig på i de sociale mediers tidsalder: så smukke, så lykkelige, så dejlige. Det hedder en kanon, men minder om et solur: Tæl kun de lyse timer!
Danmark dejligst, kort sagt, ’and I’m all for it’, for nu at tale nudansk. Selv er jeg muligvis så dansk, at nogle vil synes, det er for meget. Jeg hejser flaget om søndagen, synger højskolesang hver morgen, elsker nordmænd og cykler så meget og i al slags vejr, at det mere end én gang er blevet psykologisk problematiseret.
Med andre ord er jeg vældig glad for at have permanent opholdstilladelse her, og jeg håber ikke, jeg får inddraget mit pas, hvis jeg foreslår et par justeringer. For hvis vi virkelig er så frisindede, uhøjtidelige og saligt cyklende, som ’kanon’- og Kulturministerium snart vil fremstille det, så bør vi vel supplere med et par skud i kanonen, der vender mod os selv?
Her kommer i hvert fald nogle forslag til en negativ danmarkskanon, og lad os bare starte med cykleriet:
Cykeltyverier: Jeg har hørt milde mennesker og pladderhumanister, som stemmer på Radikale Venstre, kræve dødsstraf for denne forseelse. Jeg er tæt på at være enig.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Skriv kommentar