0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gry Inger Reiter: Dansk togdrift er ren monkeyclass

Togturen København-Aarhus skal klares på 1 time, hvis vi skal samle det delte Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)

I dag tager en togtur mellem landets to største byer 3 timer.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En skærm med afgangstider fra Nørreport Station viser, at samtlige tog enten er forsinkede eller aflyste. En ven sender mig billedet en aften i februar med kommentaren »Det er vist DSB’sk for, at det sner«.

At togene er forsinkede, både når det sner og blæser, og når solen skinner, er desværre ikke bare en dårlig joke. I de første 9 måneder af 2016 var hvert 4. tog i regional- og fjerntrafikken forsinket med mere end 3 min. Det viser DSB’s egne tal.

DSB kæmper med gamle tog, hvor dørene binder, og toiletterne går i stykker, med nedslidte skinner og med togsignaler, der nogle steder er mere end 100 år gamle. De danske statsbaner nærmer sig efterhånden samme standard, som man kan forvente i et uland.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden