0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

At glo ned i mobilen kan være en sund flugt fra menneskemylderet

Når vi ser ned i mobilen i det offentlige rum, handler det ikke bare om at have nok i sig selv, men om at være kontakt-træt og skabe sit eget pusterum.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den københavnske morgentrafik i metroen ser som regel sådan ud: Lange rækker af trætte byboere, der glor ned i deres mobiler - og måske læser politiken.dk. Foto: Ditte Giese

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Kig op fra telefonen«, lyder det ofte formanende. »Smartphones gør os asociale og forfladiger det offentlige rum«, siger de bekymrede. Gad vide, om de nogensinde har stået i en proppet metro, tænker jeg?
Normalt tilhører jeg nok segmentet af ekstroverte, carpe-diem-agtige interaktivister, der støtter den slags opfordringer – men nu må jeg alligevel lave en Svend Brinkmann og finde nej-hatten frem.

I går kørte jeg for eksempel i lyntog tværs over Danmark. Senere stod jeg i en fyldt metro i Københavns bymidte. Begge steder havde de fleste passager øjnene fæstnet på en skærm. Det gjaldt også mig selv, der kiggede ned på min telefon det meste af turen.

Jeg var nemlig totalt udmattet efter at have holdt oplæg for hundrede mennesker og tilbragt sammenlagt otte timer i tætpakket offentlig transport. Men ikke menneskefjendsk. Ikke ligeglad med alle andre. Ikke afstumpet. Bare kontakt-træt, som man kan blive det efter at have kommunikeret og været i forbindelse med helt utroligt mange mennesker igennem en hel dag. Og her er det så, at telefonen bliver mit private helle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts