0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Signatur: Tag en kold tyrker mod din iPhone-mani

Hvor kan man komme i familiebehandling for mobilafhængighed?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jeff Chiu/AP
Arkivfoto: Jeff Chiu/AP

En mindre vidtgående kold tyrker kan anbefales, selv om risikoen for tilbagefald er overhængende. Prøv i en uge, en måned eller måske blot med mobilfri søndag.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sidste sommer gjorde jeg det til en vane at efterlade min mobiltelefon i lejligheden, når jeg gik på byvandring i Berlin. For eksperimentets skyld prøvede jeg under en måneds orlov at finde rundt i den tyske hovedstad uden hjælp fra Google Maps og overleve uden nem adgang til Facebooks opdateringer.

I begyndelsen var det en angstprovokerende oplevelse at sidde alene på en café uden lidt virtuelt selskab eller muligheden for straks at komme i kontakt med folk derhjemme. Men efter nogle få dage uden håndlænke forsvandt følelsen til fordel for en fredfyldt sindstilstand. Jeg faldt ligefrem i snak med enkelte lokale.

Samtidig var det slående, hvor lidt man var gået glip af, når man efter nogle timer kom hjem igen og konstaterede, at ingen havde ringet. På et tidspunkt overvejede jeg seriøst at følge i fodsporene på dem, der nøjes med at have mail og en gammeldags Nokia-telefon. Men det blev selvfølgelig ikke til noget, og snart udviklede jeg igen et misbrug.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce