Forleden døde en af mine helte. Lige siden jeg var dreng i 1970’erne, har jeg beundret den stilfærdige nordjyde Henning Jensen, der rejste ud i Europa og blev mester med fodboldklubberne Borussia Mönchengladbach, Real Madrid og Ajax Amsterdam.
Baggrundsbilledet på min computerskærm er fra den berømte kamp i 1973, da Henning Jensen svæver hvidklædt i luften på Wembley. Et ikonisk fotografi, der inspirerede forfatteren Hans-Jørgen Nielsen til at skrive sin generationsroman ’Fodboldenglen’.
Mens mål og bog er blevet gennemanalyseret i tidens løb, er anledningen til matchen en kold januardag i den britiske hovedstad mindre kendt: udvidelsen af det europæiske fællesskab, der dengang hed EF. En fanfare for Europa, som briterne kaldte kulturfestivalen.
Det ene hold bestod af spillere fra de tre nye lande Storbritannien, Irland og Danmark, mens det andet hold repræsenterede de seks gamle medlemmer, Frankrig, Holland, Belgien, Italien, Luxembourg og Vesttyskland.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar