0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Tine Byrckel: Det gode ved at være en hvid mand er, at jeg ikke behøver tænke identitetstænkning. Det har jeg folk til

Luksusbeklagelser om løngab på 20 procent eller nu #MeToo-bevægelsen – det har jeg en korrekt formulering for: krænkelsesparathed. Den formulering er jeg godt nok glad for, det er næsten lige så fedt som dengang, vi fandt på begrebet offerdiskurs. Hu hej, hvor det virkede.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning
Arkivtegning:: Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis jeg var en mand i Danmark, behøvede jeg ikke være feminist, og da slet ikke i vore dage. Jeg kunne læne mig lidt tilbage og sige »Ligestillingen skal jo ikke gå for vidt« og tænke på rød læbestift, høje hæle eller andre livsnødvendigheder. For mig altså.

Og feminister. De lilla bleer spøger stadig, og kombinationen af baby, lort og ble på hovedet af en kvinde giver stadig mareridt. De kan have gået på listesko i høje hæle i næste 40 år, feministerne, uden at jeg rigtig er kommet mig over de lilla bleer.

For resten kan man heller ikke tage kvinder i stiletter alvorligt. Eller dem med slør og slet ikke dem, der er halvnøgne. Jakkesæt betyder alvor, og enhver ved, at vi mister alt det sjove, hvis kvinder begynder at gå i jakkesæt.

Luksusbeklagelser om løngab på 20 procent eller nu #MeToo-bevægelsen – det har jeg en korrekt formulering for: krænkelsesparathed. Den formulering er jeg godt nok glad for, det er næsten lige så fedt som dengang, vi fandt på begrebet offerdiskurs. Hu hej, hvor det virkede. Så var de sat på plads, pøblen, feministerne, ja selv svenskerne blev atter fjender, fordi de var så stupide ikke at have fundet på det, vi ser resultatet af nu: De er alt for lige. For mig. Hvis jeg ikke længere må lede med lys og lygte og mikrofon under en kvindes skørter, er verden af lave.

Som dansk mand er det også helt på sin plads, at jeg hvert år 8. marts belærer danske feminister om virkelige ligestillingsproblemer. Feminister bør tage sig af kvinder i den tredje verden i stedet for at fejre en egoistisk kampdag.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts