Klumme afSøren-Mikael Hansen

Europakorrespondent

Et håndtryk kan være udtryk for mange andre ting end lige netop den ligestilling mellem kønnene, Ida Auken påstår, at hun kæmper for.

Kvindelig dommer sagde nej til at trykke mig i hånden: Er jeg så en idiot, Ida Auken?

Lyt til artiklen

Idiot kommer af græsk ’idios’, som betyder ’privat’ eller ’egen’. I gamle dage var idioten den, der kun kunne se sit eget private perspektiv og ikke det offentliges eller fællesskabets perspektiv. Manden, der kom ind på mit kontor, var tydeligvis idiot«.

Sådan skrev Ida Auken (R) i debatindlægget, der har skabt en ugelang debat om håndtryk med beretningen om mødet med en repræsentant for en moske i København. Indledningsvis havde han givet det radikale folketingsmedlem hånd, men erklærede undervejs i mødet, at han helst ville »undgå at trykke hånd med kvinder«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her