0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

For første gang mærkede min bekymringsløse generation frygten

Vi er globaliseringens glade børn og 1990’er-ironiens fædre. Vi har aldrig rigtig taget noget alvorligt. Jeg håber, det er slut nu.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I denne uge ramte frygten for første gang min generation. Vi er født af sorgløse ’OK boomere’, og selv om vi ifølge statistikken er forældre til den generation Z, der råber vreden ud ved at besætte universiteter og gå på gaden med hævede bannere og knyttede næver, tager vi selv temmelig let på tingene. ​​

Bevares, vi 45-50-årige har haft masser af ting at være bange for, men vi har aldrig mærket frygtens sjælsmartrende ængstelse for vores egen og vores fælles fremtid. Vi har ikke trukket vejret igennem virusinficeret luft, der kunne koste os selv, vores forældre eller bedsteforældre livet. Vi har ikke mærket eller tillært os undtagelsestilstandens sprog og koder.

Vi er børn af 1970’ernes selvforvaltende pædagogik. I velfærdsstatens blomstringsår fik vi hver vores buggy, som vi kunne påkøre hinanden med i børnehaven. Hver onsdag kl. 12.00 lød sirenerne over byens tage, men vi hørte dem som et harmløst halvlegsfløjt på ugen snarere end testen af et nationalt krigs- og kriseberedskab, hvis fjenden fra den kolde krig pludselig skulle melde sin stærkt forsinkede ankomst i farvandet mellem Polen og Danmark.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce