0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Per Lykke: Lad os få lastbilerne ud af de små gader

Livet i Indre By begynder at ligne sig selv på godt og ondt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det seneste lille halve års tid har jeg ofte følt mig som Palle, hovedpersonen i den klassiske børnebog ’Palle alene i verden’. Jeg bor nemlig helt inde i hjertet af København, som under coronanedlukningen har ligget stort set øde hen.

Palle nyder til at begynde med at være alene i verden – at han kan gå ind i en chokoladebutik og bare tage for sig, at han kan sætte sig på vognstyrerens plads i en sporvogn og bare køre derudad, osv. På samme måde syntes jeg i begyndelsen, at det var fuldstændig magisk at ­have byen helt for sig selv. Jeg havde for eksempel aldrig troet, at jeg skulle prøve at stå midt på Strøget midt på dagen og ikke kunne se ét eneste menneske.

På et tidspunkt får Palle dog nok og ­synes ikke længere, det er sjovt at være alene i verden. Sådan havde jeg det også. For selv om man indimellem kan blive træt af mennesker, når man hver dag er omgivet af så mange af dem, ved jeg nu, at de ikke skal være væk ret længe, før jeg begynder at savne dem. Det kan somme tider være lidt trangt at gå på de alt for smalle fortove, ikke mindst i denne tid, hvor vi jo skal sørge for at holde god afstand, men en by er ikke rigtig en by, når man har den for sig selv. Den virker nærmest som en forladt filmkulisse.

I takt med at genåbningen begyndte for et par uger siden, er livet i Middelalder­byen så småt ved at ligne sig selv igen, og det er dejligt, men … for sådan et er der naturligvis. Det betyder jo også, at det, man er mindre begejstret for, vender tilbage.

Noget af det allerværste er lastbilerne. Der er selvfølgelig en god grund til deres tilstedeværelse: De butikker, der trods alt har overlevet, skal have leveret varer, så de har noget at sælge, og de og alle vi andre skal have afhentet vores affald. Men hvorfor skal det ske med store lastbiler? De hører virkelig ikke til i Middelalder­byen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter