0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kjeld Hybel: Berlin er en bananstat. Vi bliver konstant mindet om det

I Berlin gik der totalt kludder i valget for nylig, og de har i det hele taget ikke ret godt styr på tingene i den tyske hovedstad. Men da et fristed for venstreradikale skulle ryddes, viste det sig, at der stadig er liv i den tyske effektivitet, skriver Europa-korrespondent Kjeld Hybel i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michele Tantussi/Ritzau Scanpix
Foto: Michele Tantussi/Ritzau Scanpix

Effektivt. Der skulle 2.000 betjente til at fjerne 50 beboere fra det venstreradikale fristed Køpi i Berlin. Besættere rykkede ind på stedet straks efter Murens fald.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Måske går nogle stadig rundt og tror, at tyskerne er bedre til at få noget fra hånden end de fleste andre folkefærd. At de er mere effektive. Jeg tvivler på, at det nogensinde har passet. I hvert fald ikke i Berlin.

For nylig ledte jeg efter den rigtige kø på en skole i bydelen Kreuzberg, fordi jeg som EU-borger ville udnytte min mulighed for at stemme ved det lokale valg. Men det var ikke nemt at finde valglokalet, for der var tre-fire af dem. Ganske vist var de markeret med håndskrevne papirlapper på gangene, men pilene pegede i alle retninger, og et mylder af mennesker masede rundt og forsøgte at tolke lapperne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage