Klumme afKjeld Hybel

Kulturreporter

I Berlin gik der totalt kludder i valget for nylig, og de har i det hele taget ikke ret godt styr på tingene i den tyske hovedstad. Men da et fristed for venstreradikale skulle ryddes, viste det sig, at der stadig er liv i den tyske effektivitet, skriver Europa-korrespondent Kjeld Hybel i denne klumme.

Kjeld Hybel: Berlin er en bananstat. Vi bliver konstant mindet om det

Lyt til artiklen

Måske går nogle stadig rundt og tror, at tyskerne er bedre til at få noget fra hånden end de fleste andre folkefærd. At de er mere effektive. Jeg tvivler på, at det nogensinde har passet. I hvert fald ikke i Berlin.

For nylig ledte jeg efter den rigtige kø på en skole i bydelen Kreuzberg, fordi jeg som EU-borger ville udnytte min mulighed for at stemme ved det lokale valg. Men det var ikke nemt at finde valglokalet, for der var tre-fire af dem. Ganske vist var de markeret med håndskrevne papirlapper på gangene, men pilene pegede i alle retninger, og et mylder af mennesker masede rundt og forsøgte at tolke lapperne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her