Klumme afHans Davidsen-Nielsen

Journalist

Der er rigelig med tro i det hellige land, men håb om fred må afvente evigheden.

Min ateistiske kæreste tilbød at tage et billede, hvor jeg lå ugraciøst på gulvet med hovedet inde i kirkens helligste sted

Lyt til artiklen

Man kan sige meget om Jesus Kristus. Men at han gjorde et uudsletteligt indtryk på sine omgivelser og eftertiden, er svært at komme udenom. Hvis nogen i dag kunne skrive en lige så god Netflix-serie, ville deres lykke være gjort. Små 2.000 år efter hans smertefulde død valfarter kristne fortsat til Jerusalem for at mindes frelseren.

Tilfældigvis befandt jeg mig på gerningsstedet i påskedagene, hvor jeg for første gang havde lejlighed til besøge Fødselskirken i Betlehem og gravkirken i den gamle bydel i Israels hovedstad. Den blev bygget på Golgata, hvor Jesus ifølge fortællingen endte sine dage på korset efter den lange vej op ad Via Dolorosa.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her