Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Virksomheder og det offentlige har reelt udliciteret en stor del af de sure opgaver til alle os andre. Det er hverken rimeligt eller effektivt, skriver Marcus Rubin i denne Signatur.

Marcus Rubin: Skyggearbejde er det moderne livs plage

Lyt til artiklen

Fra ’Matador’ kender jeg udtrykket skyggetante (Elisabeth Friis), men begrebet skyggearbejde var nyt for mig, indtil jeg faldt over det i en klumme i Financial Times forleden. Det var på høje tid, at jeg lærte ordet at kende. Skyggearbejde er et utrolig vigtigt begreb og et godt ord for en tendens, der er gået alt, alt for vidt i de senere år.

Udtrykket fokuserede oprindeligt på alle de ulønnede opgaver i hjemmet, som især kvinder har udført – rengøring, madlavning, børnepasning, lektiehjælp og den slags. Gigantiske tidsrøvere, der ikke kan aflæses i de nationale regnskaber, men som i høj grad er arbejde. Det er et problem i sig selv, ikke mindst fordi kvinderne stadig laver meget mere af den slags end mænd.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her