Klumme afDennis Nørmark

Antropolog, konsulent og forfatter. Medlem af Danmarks Radios bestyrelse udpeget af Liberal Alliance

I disse år vælter det ud med udsagn om, hvor hårdt det er at være politiker. Hvor stressende og træls det kan være. Det er nødt til at stoppe.

Dennis Nørmark: Det er ikke synd for dig, at du har magt

Lyt til artiklen

»Jeg er leder, jeg er djøf’er, jeg er akademiker, jeg arbejder med administration«. Nogenlunde sådan indledte en vicedirektør fra Københavns Universitet introduktionen af sig selv i en udgave af Debatten i 2021. Formålet var medlidenhed i en debat om overuddannelse i samfundet. Vi måtte forstå, at med disse krediteringer i bagagen var vicedirektøren en udsat gruppe i det moderne samfund. Et offer for tidens nådesløse klapjagt på eliterne.

Det er simpelthen hårdt at være i den samfundsgruppe, hvis privilegium det er at have afgørende indflydelse på andres liv, på politik, på offentlig meningsdannelse og på sin arbejdsplads. Eliten har aldrig haft det sværere – ifølge den selv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her